نکات ایمنی و بهداشتی در نصب و نگه داری پکیج های دیواری

پکیج ها از جمله جدید ترین سیستم گرمایش ساختمان هستند که جایگزین موتورخانه ها و بخاری در منازل شده اند. هر ساله افراد بسیاری هستند که در نتیجه عدم رعایت نکات ایمنی مربوط به سیستم های گرمایشی دچار حادثه می شوند. یکی از مهمترین حوادث، نشت گاز و مونوکسید کربن از سیستم کرمایشی است. با توجه به این که سوخت اصلی پکیج ها نیز گاز شهری است و در نتیجه سوختن گاز، مونوکسید کربن آزاد می گردد، دانستن نکات ایمنی پکیج های دیواری و زمینی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در این مقاله در مورد نکات ایمنی که باید در هنگام نصب و سپس نگه داری پکیج های دیواری رعایت شود صحبت خواهیم کرد.

پکیج

Table of Contents

اساس کارکرد پکیج ها

یکی از بخش های مهم پکیج ها مدار مکانیکی هستند. برای اینکه مطمئن شویم این بخش به درستی کار می کند می بایست آن را تست کنید. در ابتدا می بایست سیم فاز به پایین ترین و همینطور بالاترین سوزن متصل شود. نصب سیم به شکل موازی صورت می گیرد. جال نیاز به سیم نول است که به سوزن دوم از بخش پایین نصب شده و به برق متصل می شود. در چنین حالتی می بایست فشار حداقلی 5 و حداکثری 30 میلی بار به قسمت ورودی در نظر گرفته شود تا شرایط برای خروج گاز فراهم باشد. اگر متوجه شدیم که در این حالت گاز خارج نمی شود باید پیچ شعله ای که در قسمت مدولار دستگاه قرار دارد در وضعیت کم تنظیم شود. فیلم زیر مربوط به کانال مهندس ایران است. 

نکات ایمنی مربوط به نصب پکیج

نکات ایمنی مربوط به محل نصب پکیج مهمترین و اولین قدم در نصب پکبج است. نصب پکیج در محل مناسب مهمترین مورد است. اگر پکیج در محل مناسبی نصب نگردد میتواند بسیار حادثه آفرین باشد. چرا که داخل پکیج اشتعال گاز رخ می دهد و عدم رعایت نکات می تواند سبب حطراتی مانند آتش سوزی گردد. در زیر به نکات ایمنی مربوط به نصب پکیج های دیواری اشاره خواهیم کرد. 

  • عدم قرار دادن پکیج بالای وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و حداقل فاصله افقی از این وسایل باید 40 سانتی متر باشد.
  • فاصله بین دستگاه و دیوار مقابل باید حداقل یک متر باشد.
  • رعایت فاصله حداقل 15 سانتی از دیوار با کابینت مجاور
  • رعایت فاصله حداقل 120 سانتی متر از کف با کف دستگاه
  • عدم نصب پکیج روی سایر وسایل گازسوز
  • عدم نصب پکیج در ارتفاعی بیش از 2 متر
  • عدم نصب پکبج در اتاق خواب، زیر زمین و پذیرایی
  • رعایت فاصله جداقل 5 متری دستگاه از پلکان و درب های خروجی
  • نبودن لوله گاز و کابل برق در بالای محل نصب دستگاه وجود نداشته باشد.
  • نبودن پریز برق در زیر دستگاه. ولی وجود دسترسی به پریز و اتصال به زمین
  • نصب عمودی پکیج
  • نصب فیلتر در مسیر آب برگشتی از رادیاتور
  • شست و شوی رادیاتور ها پیش از نصب پکیج
  • انجام صحیح اتصالات برای اطمینان از عدم نشتی
  • وجود فضای مناسب جهت تهویه
  • نصب در فضای سرپوشیده
  • عدم وجود مایعات و مواد قابل اشتعال در نزدیکی دستگاه
  • تعبیه دودکش مناسب
  • عدم نصب پکیج در حمام و سرویس های بهداشتی
همچنین بخوانید:  آشنایی با قطعات پکیج و روش تست آنها

در ادامه به نکات ایمنی که مربوط به نگه داری پکیج است اشاره خواهیم نمود.

تهویه مناسب پکیج

یکی از قطعات پکیج ها، فن ها هستند که وظیفه خروج گازهای حاصل از احتراق را به بیرون دارند. ولی نکته ای که در این جا مهم است، درزگیری صحیح هواکش است که بتواند کاملا گازهای خروجی را خارج نماید.

مانیتورینگ

پکیج ها دارای سیستم های عیب یابی خودکار هستند که در جهت عیب یابی پکیج به شما کمک شایان توجهی می کنند. پنل های ال ای دی نصب شده روی پکیج، محل نمایش کدهای پکیج هستند که به شما در مورد ایراد به وجود آمده در پکیج گزارش می دهند. ما در مقاله کد خطای پکیج بوتان این کدهای خطا را برای پکیج های بوتان آورده و شیوه روفع مشکل ایجاد شده را برای شما توضیح داده ایم.

شاید برایتان جالب باشد

حواستان به نشت گاز پکیج باشد

پکیج یک وسیله گازسوز است. از حیاتی ترین نکات ایمنی پکیج های دیواری، توجه به عدم وجود نشتی گاز است.  وجود نشتی گاز در چنین وسایلی می تواند بسیار خطرساز باشد. چرا که نشتی سبب تجمع گاز شده و ممکن است در نتیجه استارت دستگاه، انفجاز رخ دهد. لذا در صورتی که در نزدیکی پکیج بوی گاز احساس کردید، حتما آن را جدی بگیرید.

نشت دود به داخل ساختمان

مونواکسید کربن، گازی است که در اثر سوختن ناقص گاز و ترکیب ان با اکسیژن اطراف تولید می گردد. بدون بو بوده و به همین جهت بسیار خطرناک است. این مشکل می تواند هنگامی به وجود آید که تهویه دستگاه به درستی صورت نگیرد. لذا در هنگام نصب پکیج باید استاندارد های مربوطه کاملا رعایت شود تا شاهد چنین مشکلی نباشید.

همچنین بخوانید:  مهمترین دلایل بالا رفتن فشار پکیج + راهکار حل مشکل

مراجعه به یک نصاب با تجربه و معتبر

همه دستگاه ها در هنگام راه اندازی باید به درستی تنظیم گردند. چرا که عدم تنظیم دستگاه سبب کاهش راندمان و حتی آسیب رسیدن به دستگاه می گردد. این مورد برای کارکرد مناسب و افزایش طول عمر پکیج شما بسیار ضروری است. یکی از نمونه های ان این است، اگر ورود گاز به داخل دستگاه تنظیم نباشد و مقدار گاز زیادی وارد شود، استارت دستگاه به صورت انفجار خواهد بود. این مورد یکی از مهمترین نکات ایمنی پکیج های دیواری است.

سرویس دوره ای و به موقع پکیج

تمام دستگاه ها دارای قطعات مصرفی هستند و خود دستگاه پس از مدتی کارکرد ممکن است از تنظیم درآمده و راندمان دستگاه کاهش پیدا می کند. معمولا بعد از مدتی ممکن است داخل دستگاه هوا نفوذ کرده و راندمان دستگاه را کاهش دهد. کاهش فشار دستگاه و حتی افزایش فشار نیز مشکلاتی هستند که بعد از مدتی در دستگاه به وجود می آیند. به همین دلیل است که سرویس دوره ای دستگاه لازم است.  می توانید به مقاله نحوه هواگیری پکیج بوتان مراجعه نمایید. 

دمای مناسب تنظیم شده برای دستگاه

درست است که هر دستگاهی توان اسمی دارد. ولی استفاده از نهایت توان دستگاه می تواند به طور قابل توجهی عمر دستگاه را کاهش دهد. تنظیم پکیج در دمای مناسب می تواند نکته مهمی است که ایمنی دستگاه و افراد را هم تضمین می نماید.

خاموش نمودن دستگاه هنگام خروج از منزل

اگر برای مدت طولانی از پکیج استفاده نمی کنید حتما دستگاه را خاموش کنید. خصوصا در فصل زمستان که ممکن است سبب یخ زدگی دستگاه گردد. البته در زمستان می توانید پکیج را در حالت زمستانه قرار دهید. ما در مقاله راهنمای فعال سازی حالت زمستانه پکیج، این کار را آموزش داده ایم.

همچنین بخوانید:  کدام بهتر است؟ پکیج فن دار یا بدون فن

سخن آخر

در این مقاله درمورد نکات ایمنی پکیج دیواری صحبت کردیم. رعایت این نکات چه در هنگام نصب و چه در طول استفاده از پکیج میتواند ضامن سلامت دستگاه شما باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید