چرا پکیج خانه ما آب را گرم نمی‌کند؟


گرم نشدن آب پکیج یکی از مشکلاتی است که شاید حداقل یکبار برای همه رخ دهد. پکیج را می‌توان جزء مهمترین امکانات هر خانه‌ای تلقی کرد که خراب شدن و از کار افتادن آن استفاده از سایر امکانات منزل را مشکل می‌کند. فرض کنید یک روز سرد زمستانی قصد دوش گرفتن دارید اما پکیج منزل قادر به گرم کردن آب حمام نیست. همین اتفاق به‌تنهایی می‌تواند روزتان را خراب کند. اگر با مشکل گرم نشدن آب مصرفی پکیج دست و پنجه نرم می‌کنید، در این مطلب علل این مشکل و راه‌های برطرف کردن آن را به‌طور کامل شرح خواهیم داد.

 

 

گرم نشدن آب پکیج

( برای آشنایی بیشتر با انواع کد خطاهای پکیچ ایران رادیاتور روی لینک روبرو کلیک کنید: کد خطای پکیج ایران رادیاتور )

دلایل گرم نشدن آب پکیج

گرم نشدن آب پکیج نیز مانند سایر مشکلاتی که برای لوازم منزل رخ می‌دهد، بی‌دلیل نیست. البته علل زیادی می‌توانند منجر به این اتفاق شوند و به یک یا چند مورد محدود نمی‌شود. از آنجایی که دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج زیاد هستند، هر کدام را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

خرابی فلوسوئیچ

هنگام باز کردن آب گرم نشانگر پکیج شروع به چشمک زدن می‌کند یا اینکه در برخی مدل‌ها یک علامت مانند شیر آب در صفحه نمایشگر چشمک می‌زند. فلوسوئیچ تشخیص باز و بسته شدن آب گرم مصرفی پکیج را به عهده دارد.

در صورتی که این نشانگر چشمک‌زن مانند همیشه کار نکند می‌توان گرم نشدن آب پکیج را به خراب شدن فلوسوئیچ یا فلومتر نسبت داد. برای اطمینان از این موضوع کافی است سیم‌های آن را اتصال کوتاه کنید. روشن شدن پکیج به معنی خراب شدن فلوسوئیچ است. البته اگر در این زمینه دانش و مهارت کافی ندارید بهتر است این کار را به یک تعمیرکار یا تکنسین حرفه‌ای و باتجربه بسپارید.

همچنین بخوانید:  پارامترهای مهم برای انتخاب پکیج شوفاژ دیواری و زمینی

 

دلایل گرم نشدن آب پکیج

( برای مطالعه آموزش کامل تعمیر انواع پکیج بوتان روی لینک روبرو کلیک کنید: آموزش تعمیر پکیج بوتان )

خرابی سنسور دما NTC

با باز شدن آب و تشخیص این اتفاق توسط فلوسوئیچ، در صورتی که دمای آب کمتر از میزان تنظیم شده روی برد بکیچ باشد پکیج سریعا روشن می‌شود. در واقع سنسور دما یا همان قطعه NTC تشخیص دمای آب را انجام می‌دهد و اگر آسیب دیده باشد یا اینکه خراب شود، دما اشتباها به برد پکیج فرستاده خواهد شد. در این صورت سیستم پکیج به غلط احساس می‌کند آب گرم است و نیازی به روشن کردن پکیچ نیست.

با اینکه خراب شدن سنسور دما از متداول‌ترین دلایل گرم نشدن آب پکیج است اما به کمک روش زیر می‌توانید از آسیب دیدن آن اطمینان حاصل کنید. در مرحله اول پکیج را خاموش کنید و دو سر یک اهم متر را به دو سر سنسور دمای پکیچ متصل نمایید. سپس به کمک شعله غیرمستقیم دمای سنسور را افزایش دهید. از آنجایی که مقاومت در دمای 25 درجه حدودا 10 کیلو اهم است، با افزایش دما باید این مقدار کاهش پیدا می‌کند. با این حال اگر روی یک مقدار خاص گیر کند یا کلا عدد صفر را نشان دهد یعنی سنسور دما معیوب شده است.

برای رفع این مشکل باید این قطعه را تعویض کنید تا گرم نشدن آب پکیچ نیز برطرف شود.

خرابی شیر سه طرفه موتوری

قبل از بررسی این مورد باید بدانید که پکیج‌های تک مبدل دارای شیر سه طرفه موتوری نیستند. با این حال در پکیج‌های دو مبدل اگر شیر سه طرفه خراب شود، چون آب گرم وارد مبدل ثانویه نمی‌شود حتی در صورت شعله گرفتن مشعل نیز آب پکیج گرم نخواهد شد.

برای تست خرابی شیر سه طرفه موتوری، از برق 220 ولت AC شیر سه طرفه مطمئن شوید و پکیج را روی حالت زمستانی تنظیم کنید. در مرحله بعد محرک شیر موتوری و آب گرم را باز کنید. سپس حرکت زبانه‌های شیر موتوری را بررسی نمایید و اگر نیاز بود آن را باز کنید و بشویید تا رسوبات آن از بین برود.

همچنین بخوانید:  کدام بهتر است؟ پکیج فن دار یا بدون فن

لازم به‌ذکر است شیر سه طرفه موتوری درون آب داغ مدار گرمایش قرار می‌گیرد. شیر سه طرفه پلاستیکی با اینکه از استحکام کمی برخوردار است اما از این لحاظ که رسوب‌پذیری کمتری دارد، در مقایسه با مدل‌های برنجی بهتر عمل می‌کند.

 

خرابی سنسور دما

( مطالب آموزشی پکیج‌های بوتان در سایت تهران شوفاژکار: تعمیر پکیج بوتان  |  هواگیری پکیج بوتان )

خرابی سوپاپ بای‌پاس

هنگامی که مسیر گرمایش با افت فشار بالا مواجه می‌شود یا کاملا مسدود می‌گردد، سوپاپ بای‌پاس مسیر رفت و برگشت مدار گرمایش را به هم متصل می‌کند تا گردش آب راحت‌تر انجام شود. این کار از فشار زیادی که روی پمپ پکیج اعمال می‌شود، می‌کاهد.

با این تفسیر زمانی که سوپاپ بای‌پاس عملکرد درستی نداشته باشد، مقداری از آب مدار گرمایش در مسیر سوپاپ اطمینان حرکت می‌کند و در نتیجه آب گرم مصرفی دمای مطلوبی نخواهد داشت.

برای برطرف کردن این مشکل باید سوپاپ بای‌پاس را تعویض کنید یا اینکه آن را باز کنید و لوله مسی درون آن را تمیز نمایید.

 

بیش از حد سرد بودن آب ورودی

در برخی مناطق که معمولا آب و هوای سرد غالب است، با فرارسیدن فصل زمستان آب ورودی پکیج نیز بسیار سرد می‌شود. در این حالت پکیج برای گرم کردن آب نیز به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود فکر کنید که نسبت به قبل حجم آب گرم کمتری دریافت می‌کنید.

برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم دمای ترموستات را در زمستان افزایش دهید تا آب سردی که وارد مخزن پکیج می‌شود نسبت به قبل گرم‌تر شود.

همچنین بخوانید:  جدیدترین سیستم های گرمایشی جهان

 

علت گرم نشدن آب پکیج

( برای مطالعه آموزش کامل تعمیر انواع پکیج ایران رادیاتور روی لینک روبرو کلیک کنید: آموزش تعمیر پکیج ایران رادیاتور )

کاهش جریان آب ورودی

در فصل تابستان معمولا اکثر نقاط کاهش جریان آب را تجربه می‌کنند. در صورتی که فشار آب کم شود، شعله کافی نیز در پکیج ایجاد نخواهد شد. در نهایت پکیج روشن نمی‌شود و آب نیز گرم نخواهد شد. در این حالت حتی سنسور، پیام ایجاد یا قطع شدن شعله را نیز به‌درستی برای برد نمی‌فرستد.

برای حل این مسئله نیز فشار آب ساختمان و تنظیمات پمپ منزل را بررسی کنید. البته احتمال وجود نشتی نیز در پکیج هست که در این صورت باید تعمیرکار برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

 

سخن پایانی

گرم نشدن آب پکیج یکی از مشکلاتی است که ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد و شما را از آب گرم محروم کند. البته این اتفاق می‌تواند به مشکلات به‌وجود آمده برای پکیج یا عوامل خارجی نیز ارتباط داشته باشد اما به هر جهت قابل حل است. خرابی فلوسوئیچ، خرابی سنسور دما، خرابی شیر سه طرفه موتوری و خرابی سوپاپ بای‌پاس از جمله علل این مشکل هستند. البته کاهش فشار آب ورودی و سردی بیش از حد آب در تابستان و زمستان نیز به بروز این مشکل کمک می‌کنند.

حال که با علل گرم نشدن آب پکیج آشنا شدید، می‌توانید برای درخواست خدمات تعمیر پکیج با مراجعه به سایت تهران شوفاژکار و ارتباط با متخصصین و تعمیرکاران حرفه ای ما، پکیج خود را تعمیر کرده و یا از سایر خدمات سایت ما استفاده کنید.


مقالات مشابه: چه پکیجی مناسب با متراژ خانه شماست؟  |  مهمترین نکات ایمنی هنگام نصب و استفاده از پکیج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید