دلایل روشن و خاموش شدن مداوم پکیج


شوفاژها و پکیج از لوازم بسیار پرکاربرد و ضوروی هز خانه ای هستند که ما به کمک آن محیط خانه، محل کار و یا ساختمان خود را گرم نگه می‌داریم. ممکن است به دلایل مختلفی سیستم شوفاژ دچار مشکل شود و عمل گرم کردن خانه را به خوبی انجام ندهد و در صورت سرد بودن هوا این مسئله برایتان دردسر ساز خواهد شد. یکی از عواملی که سبب بروز این مشکل می‌شود عدم گردش آب گرم در شوفاژها است. در ادامه به بررسی دلیل بروز این مشکل و نحوه حل آن که به نام هواگیری شوفاژ از آن یاد می‌شود خواهیم پرداخت.
نحوه هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ یعنی چه؟

با شروع فصل سرما و در حین فرآیند سرویس و تعمیر شوفاژ یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام شود، هواگیری شوفاژ است. معمولاً پس از مدتی استفاده از شوفاژ می‌بینید که یک یا چندتا از رادیاتورهای شوفاژ به درستی گرم نمی‌شوند و یا نیمی از آن گرم شده و نیمه دیگر سرد است. این‌ها نشانه‌هایی است که باید شوفاژ خود را هواگیری کنید.
علت انجام این کار این است که هوای جمع شده در درون لوله‌های شوفاژ را خالی کنیم تا عمل گرمایش به درستی انجام شود. هواگیری شوفاژ باید در زمان نصب پکیج و راه اندازی اولیه آن نیز انجام شود تا سیستم گرمایشی خانه به خوبی کار کند. هواگیری شوفاژ، ساده است و کار پیچیده‌ای نیست. در ادامه نحوه هواگیری شوفاژ و هواگیری رادیاتور پکیج را بصورت تصویری به شما آموزش می‌دهیم.
 

ویدیو آموزشی نحوه هواگیری شوفاژ

 

 
( مطالعه مقالات آموزشی تعمیر انواع پکیج: آموزش تعمیر پکیج بوتان  |  آموزش تعمیر پکیج ایران رادیاتور )
 

آموزش نحوه هواگیری شوفاژ در منزل

مرحله اول: بررسی کردن شوفاژ و رادیاتور

در اولین قدم از آموزش نحوه هواگیری شوفاژ باید آنها را بصورت دقیق بررسی کنید. دقت کنید که شوفاژهایی که هوای سرد در قسمت بالایی آن ها حبس شده باشد، نیاز به هواگیری دارند. بنابراین هنگامی که پکیج روشن است یا کل شوفاژ سرد است و یا قسمت بالایی آن سرد است اما بخش های زیری گرم هستند. در این مرحله مواظب باشید که هنگام بررسی انگشتانتان نسوزد!
نکته: دقت کنید که سرد بودن شوفاژ نشان دهنده ی مشکلات دیگری مثل تجمع رسوبات و لجن، نشتی آب، کم بودن فشار سیستم گرمایشی و… نیز می‌تواند باشد. به همین دلیل ممکن است پس از هواگیری این مشکل رفع نشود.

مرحله دوم: تهیه یک سری برای باز کردن شیر تخلیه ی شوفاژ

برای هواگیری شوفاژ ، ابتدا باید یک سری برای باز کردن شیر هواگیری پیدا کنید. در یکی از گوشه های بالایی شوفاژ خود به دنبال یک شیر تخلیه ی کوچک بگردید.
یک قطعه ی مستطیلی کوچک روی این شیر وجود دارد که از این قسمت با استفاده از یک سَری می توان شیر شوفاژ باز و بسته و تنظیم کرد. بعضی از شوفاژهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که با استفاده از یک پیچ گوشتی میتوان شیر هواگیری آن ها را باز و بسته کرد.
 
تهیه یک سری برای باز کردن شیر تخلیه ی شوفاژ
 

مرحله سوم: خاموش کردن سیستم گرمایشی (پکیج)

قبل از انجام عملیات هواگیری شوفاژ باید سیستم گرمایشی را خاموش کنید چون اگر این سیستم فعال باشد هوای بیشتری داخل سیستم تولید می‌شود. همچنین باید صبر کنید تا گرمای آن‌ها بصورت کامل پراکنده شود و تمام قسمت‌های شوفاژ خنک شود و نقطه ای گرم نماند
 
خاموش کردن سیستم گرمایشی
( مطالب آموزشی پکیج‌های بوتان در سایت تهران شوفاژکار: تعمیر پکیج بوتان  |  هواگیری پکیج بوتان )
 

مرحله چهارم: باز کردن شیرهای شوفاژ

در مرحله چهارم از هواگیری شوفاژ باید شیر ورودی و شیر خروجی آب را باز کنید. سپس با استفاده از سَری مخصوص با هر ابزار دیگری که در مرحله دوم تهیه کرده بودید پیچ شیر هواگیری شوفاژ را بچرخانید. برای این کار باید سری یا ابزار خود را در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. هنگام خروج هوا از شوفاژ شما می‌توانید صدای خارج شدن آن را متوجه شوید. این کار باعث می‌شود تا هوای سرد حبس شده در شوفاژ از آن خارج شده تا آب گرم دوباره بتواند وارد سیستم گرمایشی شود.
 
باز کردن شیرهای شوفاژ
 

مرحله پنجم: پاک کردن قطره های آب که از شیر خارج می‌شود

هنگام خروج هوا از شیر مقداری آب هم از آن خارج می شود که عمری کاملا طبیعی است. شما باید از یک دستمال یا پارچه کهنه برای جلوگیری از ریختن قطرات آب از شیر تخلیه استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک ظرف یا کاسه زیر آن قرار دهید تا آب آن تخلیه شود.
 
پاک کردن قطره های آب
 

مرحله ششم: ادامه دادن به تخلیه ی هوا تا زمانی که آب به بیرون پاشیده می‌شود

وقتی آب به بیرون پاچیده می‌شود متوجه می شوید که هوای شوفاژ را به صورت کامل تخلیه کردید. سری یا ابزار خود را در جهت عقربه های ساعت چرخانده و شیر هواگیری شوفاژ را ببندید و اطمینان حاصل کنید که نشتی در آن وجود ندارد.
 
ادامه دادن به تخلیه ی هوا
( برای آشنایی بیشتر با کد خطاهای پکیچ ایران رادیاتور روی لینک روبرو کلیک کنید: کد خطای پکیج ایران رادیاتور )
 

مرحله هفتم: تکرار این مراحل برای تمام شوفاژهای خانه یا محل کار

دقت کنید که حتی اگر یکی از شوفاژهای شما دپار مشکل گرمایشی شده است، برای خارج کردن کامل تمام هوای حبس شده در سیستم گرمایشی باید تمام شوفاژهارا هواگیری کنید. برای بهتر کار کردن سیستم گرمایشی باید هواگیری شوفاژ را به طور منظم (سالانه) انجام دهید تا دیگر نیازی به تعمیرات آن پیدا نکنید.

مرحله هشتم: بررسی سطح فشار پکیج

در مرحله آخر از نحوه هواگیری شوفاژ، پس از تخلیه هوای اضافی درون سیستم گرمایشی، فشار کلی سیستم گرمایشی شما پایین خواهد آمد. و در این صورت گرما به بعضی از شوفاژهای خانه شما مخصوصا شوفاژهای اتاق‌های بالایی خانه نمی رسد. برای بالا بردن فشار سیستم گرمایشی و حل این مشکل باید مقدار آب داخل سیتسم را افزایش دهید.
نکته: در محیط‌های مسکونی فشار سیستم گرمایشی باید بین 0.8 تا 1 بار باشد.
 
( تصاویر از سایت Wikihow )

در صورت عدم هواگیری به موقع رادیاتورها چه مشکلاتی بوجود می آید؟

  1. نارسایی تغییر دما بین لوله‌های خروجی و اتاق
  2. خورده شدن سیستم به علت واکنش‌های بین اکسیژن و قطعا آهنی شوفاژ
  3. ایجاد سر و صدا در اتصالات و لوله‌های شوفاژ
  4. انسداد کامل و نارسایی سرعت جریان آب در پمپ سرکولاتور شوفاژ

هواگیری رادیاتور از خدمات تهران شوفاژکار

در این مقاله نکات مهم نحوه هواگیری شوفاژ را بیان کردیم و اهمیت هواگیری شوفاژ به صورت دوره‌ای را به شما عزیزان توضیح دادیم. نحوه هواگیری رادیاتور، فرایند ساده‌ای است و خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید ولی برای انجام بهتر این کار، بهتر است از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید. تیم فنی تهران شوفاژکار با تجربه ی بالا در امر تعمیرات انواع شوفاژ و پکیج می‌تواند بهترین گزینه برای این کار باشد. برای تعمیر شوفاژ خود با ما در ارتباط باشید.

1 دیدگاه. Leave new

  • امیر حاتمی
    2023/06/21 16:25

    سلام خسته نباشید
    ممنون بابت توضیحات مفیدتون خیلی آموزش عالی گذاشتید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید