مهمترین دلایل بالا رفتن فشار پکیج + راهکار حل مشکل


پکیج‌های دیواری پایه اصلی سیستم گرمایشی منزل و آپارتمان‌ها است.امروزه  پکیج‌ها جای موتورخانه‌ها را گرفتند تا ما بتوانیم با هزینه‌ و مصرف انرژی پایینتر آب مصرفی و رادیاتورها را گرم نگه داریم. پکیج‌ دیواری معمولا سالی یکبار نیازمند به تعمیر است تا بتوانند به‌خوبی کار کند و از انواع خرابی‌ها جلوگیری شود. یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از پکیج دیواری ممکن است با آن روبرو شوید، بالا رفتن فشار آن است. اگر علاقه‌مند هستید تا درباره علت بالا رفتن فشار پکیج، روشهای رفع و خطرات این مسئله اطلاعات بیشتری کسب کنید در این مقاله همراه تهران شوفاژکار باشید.

فشار در پکیج نشانگر چیست؟

در تمامی مذل‌های پکیج دیورای در قسمت جلویی، صفحه‌ای دیده می‌شود که با یک عقربه میزان فشار آب پکیج را به شما نمایش می‌دهد. فشار آب نمایش داده شده توسط یک فشارسنج اندازه‌گیری شده و عقربه‌ی پکیج مقدار و میزان آن را به شما نشان می‌دهد. وجود فشار در پکیج‌های دیواری در صورتی که در محدوده نرمال خود باشد امری طبیعی و حتی ضروری است چرا که اگر فشار خیلی کم باشد، دستگاه قدرت عملکرد درست را  ندارد؛ بنابراین فشار آب برای کار کردن پکیج ضروری است.  فشار زیاد هم علاوه بر آسیب زدن به دستگاه می‌تواند خطرناک نیز باشد. حتی با وجود اینکه کارخانه‌های سازنده پکیج ایمنی را تا حد بالایی رعایت می‌کنند بهتر استخطرات خاص بالارفتن فشار را بدانید. با استفاده از شیر تخلیه خیال ما از امنیت هنگام بودن کنار پکیج راحت می‌شود، چون هنگامی که فشار بیش از حد باشد، از طریق این شیر تخلیه می‌شود.

  • در حالت کلی فشار طبیعی بین 0.7 تا 1.5 بار است و مقدار کمتر و بیشتر آن توصیه نمی‌شود و ممکن است خطرساز باشد.

بالا رفتن فشار پکیج

( برای آشنایی بیشتر با کد خطاهای پکیچ ایران رادیاتور روی لینک روبرو کلیک کنید: کد خطای پکیج ایران رادیاتور )

مهم‌ترین دلایل بالا رفتن فشار پکیج

بالارفتن فشار پکیج می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که گاهی ممکن است تشخیص آن‌ها سخت باشد. اصولا برخی از دلایل در انواع متداول پکیج‌های دیواری به صورت مشترک وجود داشته و به چشم می‌خورند. بالا رفتن فشار پکیج‌های دیواری دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی رایج‌ترین دلایل بالا رفتن فشار پکیج می‌پردازیم. اگر هیچ‌کدام از این موارد علت بالارفتن فشار پکیجتان نیست، بهتر است با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید تا پکیج بصورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

پوسیده شدن لوله‌ها و یا خود پکیج

لوله‌های درون پکیج، قطعات درون آن و حتی لوله‌های متصل به رادیاتور ممکن است براثر گذشت زمان یا رعایت ‌نکردن اصول پایه و اولیه نصب، دچار پوسیدگی شوند. این موضوع علاوه بر نشت آب و گرما سبب می‌شود علاوه بر احتمال خطر، افزایش فشار هم به دنبال داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم پکیج خود را به طور مرتب یعنی معمولا سالیانه، تعمیر کنید چون هم از بسیاری خرابی‌ها جلوگیری می‌شودو  هم طول عمر پکیج بالا می‌رود.

همچنین بخوانید:  پارامترهای مهم برای انتخاب پکیج شوفاژ دیواری و زمینی

خرابی یا سوراخ بودن مبدل پکبج

از مبدل برای گرم‌کردن آب استفاده می‌شود، به این صورت که شعله پکیج، آب درون مبدل را گرم می‌کند. وجود مشکل در مبدل تقریبا در همه نوع پکیج‌ دیواری وجود دارد. پکیج‌های قدیمی یک مبدل داشتند اما مدل‌های جدید اکثرا دو مبدل دارند که مبدل‌های اولیه و ثانویه نام دارند. مشکل فشار پکیج به دلیل رسوب یا سوراخ بودن یا نقص در مبدل رخ می‌دهد و باعث افزایش فشار می‌شود.

وقتی مبدل سوراخ باشد، آب آن به مدار مصرفی راه پیدا می‌کند و در نتیجه فشار افزایش پیدا می‌کند. با شست‌وشو و یا تعویض این قطعه در صورت نیاز می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد اما برای این کار باید ابتدا تمام آب درون آن تخلیه شود. نمایندگی پکیج تهران شوفاژکار با داشتن تعمیرکاران با تجربه می تواند این مشکل را برطرف نماید.

خرابی پمپ پکیج

یکی دیگر از دلایلی که در هنگام روشن شدن و شروع به کار پکیج باعث بالا رفتن فشار پکیج می‌شود، خرابی پمپ دستگاه است. خرابی پمپ می تواند ناشی از خراب بودن یا شکستگی پروانه ها یا خود پمپ باشد و یا همچنین ناشی از خرابی برد کنترل دستگاه که وظیفه فرمان دادن به پمپ را برعهده داشته و پمپ سیرکوله وظیفه به گردش در آوردن آب در مسیر بین پکیج و رادیاتور ها را برعهده دارد. در صورت معیوب بودن یا خرابی پمپ ، آب به خوبی به گردش در نمی‌آید و دما به طور ناگهانی بالا می‌رود و این تغییر ناگهانی و سریع دما منجر به بالا رفتن فشار پکیج می‌شود.

( برای مطالعه آموزش کامل تعمیر انواع پکیج بوتان روی لینک روبرو کلیک کنید: آموزش تعمیر پکیج بوتان )

خراب شدن شیر پرکن

شیر پرکن یک شیر در زیر پکیج است که وظیفه آن پر کردن مدار رادیاتور به وسیله آب مصرف است و برای افزایش آب درون مدار استفاده می‌شود. زمانی که فشار کم است، با چرخاندن این شیر، آب به طور مستقیم به درون مدار تزریق می‌شود و فشار پکیج مجدد بالا می‌رود. اگر از این شیر استفاده کنید و فراموش کنید آن را به طور کامل ببندید آب کم‌کم وارد پکیج شده و فشار بالا می‌رود. اگر این شیر خراب باشد، مجددا آب به درون پکیج وارد می‌شود و فشار بالا می‌رود. اگر این مورد علت افزتیش فشار باشد، معمولا با تعویض آن مشکل حل خواهد شد.

همچنین بخوانید:  نکات ایمنی در نصب و نگه داری پکیج های دیواری

خرابی شیر تخلیه (شیر اطمینان)

علت بالا رفتن فشار پکیج ممکن خراب شدن قطعه‌ای در دستگاه به‌ نام شیر تخلیه یا شیر اطمینان پکیج باشد. درصورتی که فشار آب در مدار گرمایش بیشتر از 3 بار شود، شیر تخلیه پکیج دیواری به‌صورت خودکار باز شده و فشار را با خارج کردن آب کاهش می‌دهد. طبیعتا با خرابی این قطعه، پکیج قادر به کاهش فشار نخواهد بود و فشار بالا می‌رود. در این حالت باید ابتدا پکیج را خاموش کنید، و بعد شیر را به‌آرامی باز کنید تا هوا خارج شود. برای جلوگیری از خطرات بالا رفتن فشار پکیج در این حالت، باید به شیر اطمینان توجه کنید. اگر این شیر قبل از رسیدن فشار به 3 چکه می‌کند، باید آن را تعمیر و یا تعویض کرد.

خرابی منبع انبساط و باد نداشتن پکیج

خراب شدن منبع انبساط پکیج دیواری نیز می‌تواند علت بالا رفتن فشار پکیج باشد. هنگامی‌که مدار گرمایش با آب پر شده باشد، اگر از قسمت شیر هواگیری مخزن انبساط آب خارج شود (به جای هوا)، منبع انبساط سوراخ شده و باید تعویض شود. دلیل کم بودن شعله پکیج و همین طور علت گرم نشدن آب پکیج در برخی مواقع در اثر ایراد پیش آمده در عملکرد این قطعه بروز می‌دهد. از آنجایی که تغییرات فشار بر روی نحوه روشن شدن پکیج نیز تاثیرگذار است بنابراین بعضا علت روشن نشدن پکیج‌ها می‌تواند این موضوع نیز باشد.

  • توجه داشته باشید که فشار نرمال منبع انبساط زمانی که آب در مدار گرمایش نیست، در بازه بین 0.6 تا 2.2 است.

علل بالا رفتن فشار پکیج

( مطالب آموزشی پکیج‌های بوتان در سایت تهران شوفاژکار: تعمیر پکیج بوتان  |  هواگیری پکیج بوتان )

خرابی برد پکیج

برد پکیج مثل مغز و فرمانده اصلی پکیج شما است. این برد فعالیت تمامی قطعات و سنسورهای دستگاه را کنترل می‌کند تا همه چیز به‌خوبی جلو برود. اگر برد خراب شود، فعالیت‌های پکیج به‌خوبی هماهنگ نشده و باعث بالارفتن فشار پکیج می‌شود. برای نمونه تصور کنید که دستور کم بودن فشار آب به برد ارسال می‌شود اما برد آن را به‌درستی پردازش نمی‌کند و دستور بالارفتن بیشتر فشار می‌دهد درصورتی‌که اصلا نیازی به آن نیست. درصورتی‌که مشکل از برد باشد معمولا هزینه تعمیر بیشتر است و باید با نمایندگی یا مراکز معتبر تماس بگیرید.

همچنین بخوانید:  راههای جلوگیری از یخ زدن پکیج در زمستان

نحوه کاهش فشار پکیج

در زمان بروز چنین شرایطی و بالا رفتن فشار، راهکارهای آسانی وجود دارد که با انجام آن می‌توان فشار پکیج را به راحتی در خانه کاهش داد:

  1. پیچ هواگیری یکی از رادیاتورهایی که به پکیج متصل است را باز کرده (هواگیری پکیج) تا فشار پکیج تا حد نرمال آن کم شود. به یاد داشته باشید که شیر هواگیر رادیاتور را بعد از این کار ببندید تا سبب چکه کردن و پایین آمدن فشار پکیج نشوید. اقدامات لازم مشابه هواگیری پکیج، با استفاده از تجهیزات فنی است.
  2. شیر ورودی آب به پکیج را ببندید. حال یکی از شیرهای آب گرم را باز کنید تا فشار مانومتر کم شود. بعد از بستن شیر آب گرم، شیر پر کن را هم ببندید. حالا ورودی آب سرد را باز، و فشار مانومتر را تنطیم کنید.
  3. در این حالت می‌توان از یکی از رادیاتورها آب را تخلیه کنید تا عقربه فشار پکیج به حد استاندارد برسد و یا در نهایت با بستن شیر ورودی آب سرد و باز کردن شیر پرکن و همینطور یک شیر آبگرم در ساختمان مشاهده خواهید کرد که عقربه فشار بار به سرعت پایین خواهد آمد.

دلیل بالا رفتن فشار پکیج

( برای مطالعه آموزش کامل تعمیر انواع پکیج ایران رادیاتور روی لینک روبرو کلیک کنید: آموزش تعمیر پکیج ایران رادیاتور )

سخن پایانی

حال که با علل بالا رفتن فشار پکیج و راهکارهای کاهش آن آشنا شدید، می‌توانید برای درخواست خدمات تعمیر پکیج با مراجعه به سایت تهران شوفاژکار و ارتباط با متخصصین و تعمیرکاران حرفه ای ما، پکیج خود را تعمیر کرده و یا از سایر خدمات سایت ما استفاده کنید. متخصصان ما در سریع‌ترین زمان به درخواست‌های شما رسیدگی می‌کنند.


سوالات متداول درباره بالا رفتن درجه فشار پکیج

  1. فشار مناسب برای پکیج چقدر است؟ و بالارفتن فشار به چه معناست؟ فشار بار پکیج بهتر است بین 1 تا 1.5 بار bar باشد. اما فشار بالای 2.5 زیاد است و در فشار 3 بار شیر اطمینان باز میشود. و از آب اضافی از ان خارج می‌گردد تا از ترکیدن پکیج و رادیاتورها جلوگیری کند.
  2. خطر ناشی از بالا رفتن فشار پکیج چیست؟ تنها خطر ناشی از این امر، ریختن آب اضافی از زیر پکیج است.
  3. چگونه می‌توانیم فشار پکیج را کاهش دهیم؟ شیر آب گرم را باز کنید سپس ورودی آب سرد یا فلکه اصلی را ببندید. در نهایت شیر پرکن را باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید