جدیدترین سیسم های گرمایشی جهان

به مرور زمان و همگام با پیشرفت تکنولوژی، منازل و ساختمان ها نیز به روز میشوند. یکی از مهمترین قسمت های ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان است. سیستم های گرمایشی ساختمان از گذشته تا به امروز دچار تغییر و تحولات بسیاری شده اند. از شومینه‌هایی که سوخت آن ها هیزم بود تا بخاری های هیزمی و سپس نفتی و اکنون گازی. پیشرفت این سیستم ها به همینجا ختم نشده و به مرور سیستم های پیشرفته تر که بازدهی بالاتر، امنیت بیشتر و مقرون به صرفه تر هستند با به عرصه وجود گذاشته اند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جدیدترین سیستم های گرمایشی در جهان آشنا کنیم و راهنمایی مناسبی برای انتخاب یک سیستم گرمایشی مطلوب ارائه نماییم.

امروزه در منازل عمدتا پکیج پرکاربردترین سیستم گرمایشی محسوب می گردد. در ایران برندهای متنوعی از پکیج های ایرانی و خارجی به فروش می رسند که بوتان و ایران رادیاتور معروفترین برندهای داخلی تولید پکیج هستند. در صورتی که به دنبال خرید پکیج بوتان هستید، می توانید مقاله کدام مدل پکیج بوتان بهتر است را مطالعه نمایید. 

انواع سیستم گرمایش ساختمان

اگر سیستم گرمایشی منزل یا محل کارتان قدیمی شده باشد، احتمالا به فکر تعویض ان افتاده اید. ولی ممکن است در انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب مردد باشید. چرا که تمام انواع جدیدترین سیستم های گرمایشی ساختمان در اندازه های مختلف در مارکت وجود دارند. ما در ابتدا به 6 نوع کلی سیستم های گرمایشی منزل اشاره می نماییم و سپس جداگانه به معرفی سیستم های مختلف کرمایشی منازل و اماکن تجاری به همراه مزایا و معایبشان می پردازیم. 

کوره: 

کوره ها، تجهیزاتی هستند که سوخت آن ها میتواند گاز طبیعی، برق و با نفت باشد. گرما از طریق مسیرهایی (سیستم داکت) داخل خانه توزیع میشود. 

بویلرها (پکیج ها نوعی بویلر محسوب می شوند.): 

این ها سیستم هایی هستند که گرما را از طریق رادیاتورها توزیع می نمایند. علت محبوبیت سیستم بویلر و کوره ها در گرمایش خانه، این است که گرمایش ابتدا به صورت مرکزی انجام می شوذ و سپس هوا و یا آب گرم از طریق داکت و یا رادیاتور ها در سرتاسر خانه توزیع می شوند. 

پمپ گرمایی: 

این سیستم ها هم برای گرمایش و هم برای سرمایش منزل می توانند استفاده گردند. آن ها از مبرد و جریان الکتریسیته برای انتقال هوا استفاده می کنند. به نسبت دیگر سیستم های گرمایش ساخمان از اثربخشی بیشتری برخوردار هستند. ولی متاسفانه بیشتر مناسب مناطق معتدل هستند که هوا ندرتا به زیر صفر می رسد. 

سیستم های هیبرید: 

گرمایش ترکیبی بهره وری انرژی یک پمپ حرارتی را با قدرت یک کوره گازی ترکیب می کند. بیشتر اوقات ، پمپ حرارتی برای گرم کردن و خنک کردن خانه شما کار می کند. فقط در دمای شدید است که کوره شروع به کار می کند.

و از آنجا که شما فقط به یک سیستم متکی نیستید ، فشار قابل توجهی را روی هر دو واحد کاهش می دهید ، بنابراین نیاز به تعمیرات و تعویض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید.

مینی اسپلیت های بدون داکت: 

در صورتی که نیازمند تعداد مجاری هوای زیاد نباشید ، واحدهای مینی اسپلیت به شما این امکان را می دهند که مناطق HVAC جداگانه ایجاد کنید ، هر کدام دارای یک ترموستات جداگانه هستند. این سیستم برای خانه های بزرگتر و مناطقی از منزل که کانال هوا ندارند بسیار مفید است.

همچنین بخوانید:  راهنمای انتخاب پکیج خوب

گرمایش تابشی: 

گرمایش تابشی آب گرم یا گرمایش الکتریکی گرما را از طریق لوله های مخصوص واقع در کف (و گاهی در سقف یا دیوارها) منتقل می کند. گرما را می توان با نفت ، گاز ، پروپان یا برق تولید کرد.

در حالی که سیستم توزیع گرمایش تابشی می تواند دوام بالایی داشته باشد ، در صورت بروز مشکل و نیاز به تعمیرات می تواند بسیار هزینه بر باشد. طول عمر گرمای تابشی بستگی به سیستم منبع حرارتی آن دارد.

سیستم گرمایشی VRF

اختصار یافته Variable refrigerant flow است که به جریان مبرد متغیر ترجمه میشود. عملکرد سیستم به این صورت است که دارای یک واحد چگالش در فضای باز است. که این واحد چگالش به چندین واحد داخلی متصل است. جریان مبرد توسط دریچه تعدیل کننده پالس تنظیم میشود و مصرف کننده می تواند دما را در اتاق کنترل نماید.

انواع VRF:

سیستم دو لوله‌ای پمپ گرما — سیستم دو لوله‌ای بازیابی حرارت

مزایای سیستم VRF:

معایب سیستم VRF:

سیستم گرمایش و سرمایش VRF

سیستم گرمایشی یونیت هیتر

سیستم گرمایش یونیت هیتر

Unit Heater یا همان واحد گرم کننده از دیگر سیستم های جدید گرمایشی ساختمان است. کاربرد این سیستم عمدتا در سالن های سرپوشیده است. عملکرد سیستم بدین صورت است که ابتدا آب با دمای مورد نظر وارد لوله‌های پره دار میشود. لوله ها گرم شده و جریان هوای عبوری گرم میشود.

انواع سیستم یونیت هیتر

از نظر کاربری:

از نظر محل نصب:

مزایای سیستم یونیت هیتر

معایب سیستم یونیت هیتر

سیستم گرمایشی GHP

Gas Heat Pump یا همان پمپ حرارتی گازی، از سیستم های کارامد است. نوعی VRF بوده و عملکرد آن با بهره گیری از چرخه های فشرده سازی بخار توسط موتورهای گازی است.

انواع سیستم GHP :

سیستم گرمایش GHP

مزایای سیستم GHP

معایب سیستم GHP

سیستم گرمایشی ZENT

سیستم گرمایشی ZENT

عملکرد این سیستم از طریق کویل آب گرم است. در این سیستم دمای خشک جریان هوای ورودی به واسطه تماس مستقیم میان آب و هوا به دمای مرطوب می‌رسد. سپس از ترکيب هوای برگشتی با درصد تعیین شده‌ای از هوای تازه بيرون و پس از عبور از کويل گرمايشی آبگرم، دمای مناسب به فضا دمیده می‌شود. این دستگاه برای ساختمان‎های مسکونی، تجاری و اداری و مراکز صنعتی کاربرد دارد. همچنین این دستگاه ساخت ایران است.

همچنین بخوانید:  آموزش نحوه هواگیری شوفاژ

مزایای سیستم ZENT

معایب سیستم ZENT

سیستم گرمایش از کف

با لوله کشی آب گرم در کف ساختمان و جریان آب گرم سبب گرمای از کف میشود . این سیستم به صورت مداری از سیم ها نیز ساخته میشود که گرما در اثر اتصال جریان برق خواهد بود.

سیستم گرمایش از کف

مزایای سیستم گرمایش از کف

معایب سیستم گرمایش از کف

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت

از بهترین تاسیسات سرمایشی- گرمایشی هستند که هر دوی فناوری را در خود دارند. داخل سیستم داکت اسپلیت ترموستاتی تعبیه شده است که سبب تثبیت دمای محیط در دمای تنظیم شده می گردد. از دوبخش هواساز (خارجی) و کندانسور (داخلی) تشکیل شده است. برای داکت اسپلیت باید کانال کشی داخل ساختمان انجام شود. عملکرد آن ها همانند اسپلیت ها است.

در دو نوع معمولی و اینورتور هستند.

مزایای داکت اسپلیت

تفاوت داکت اسپلیت معمولی و اینوتور

اسپلیت های مرکزی VRF

این اسپلیت ها در بام ساختمان قرار گرفته که با پنل های اسپلیت های داخلی، دمای مطلوب محیط را فراهم مینماید.

اسپلیت مرکزی VRF

مزایای اسپلیت های مرکزی VRF

سیستم گرمایش قرنیزی

سیستم گرمایش قرنیزی جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم شوفاژ و گرمایش از کف بوده و معایب آن ها را ندارد. این سیستم حتی توانایی این را دارد که با سیستم خورشیدی نیز کار کند.

سیستم گرمایش قرنیزی

مزایای سیستم گرمایش قرنیزی

معایب سیستم گرمایش قرنیزی

سیستم گرمایش از سقف خانگی

سیستم گرمایشی تابشی

در گرمایش از سقف که به آن سیستم تابشی نیز گفته میشود، حرارت اغلب از طریق امواج مادون قرمز منتقل می شود.

مزایای سیستم گرمایش از سقف

معایب سیستم گرمایش از سقف

پکیج

پکیج‌ها از نظر نحوه عملکرد مشابه سیستم موتورخانه عمل می‌کنند، با این تفاوت که در سیستم موتورخانه برای تمامی واحدها از یک مخزن بزرگ استفاده می‌شود ولی در سیستم پکیج این مخزن به مخزن‌های کوچک‌تر تقسیم شده و در هر واحد یکی از آن‌ها قرار گرفته است.

پکیج به خاطر استفاده از سنسورهای هشداردهنده نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی ایمنی بالاتری دارد و بدون بو کار می‌کند. از طرفی چون در این سیستم هر واحد می‌تواند دمای هوا و آب گرم را مستقل از سایر واحدها تنظیم کند بهره‌وری بالاتری دارد. در ضمن آب در این سیستم هدر نمی‌رود زیرا در آشپزخانه و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پکیج دیواری زمینی اران رادیاتور بوتان شوفاژکار تهران

مزایای پکیج

معایب پکیج

جهت دریافت مشاوره رایگان از متخصصین و کارشناسان تهران شوفاژ کار می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

بهترین سیسم گرمایش ساختمان

سعی شد در این نوشتار جدیدترین سیستم‌های گرمایشی مورد بررسی قرار گیرند تا شما علاوه بر آشنایی با جدیدترین سیستم های گرمایشی، دید کلی و خوبی نسبت به انتخاب سیستم گرمایش مناسب پیدا کنید. دیدید که هر یک از سیستم‌های گرمایش فوق از مزایا و معایبی برخوردار هستند و آخرین کسی که باید با بررسی این مزایا و معایب تصمیمی قطعی برای انتخاب یکی از آن‌ها اتخاذ کند خود شما هستید. به عبارت دیگر، خود شما باید با در نظر گرفتن شرایط‌تان و البته ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر یک از سیستم‌های گرمایش، نسبت به انتخاب سیستم گرمایش اقدام کنید.

موارد مهمی که هنگام انتخاب یک سیستم گرمایش باید مد نظر داشته باشید، عبارتند از:

با تهران شوفاژکار حس یک خرید خوب را تجربه نمایید

4 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید