تفاوت-پکیج-فن-دار-و-بدون-فن

یکی از ضروری‌ترین و مهمترین لوازم خانه، پکیج‌ها هستند که انواع مختلفی دارند. پکیج، کار تولید گرمای محیط و آب گرم را به عهده دارد. به طور کلی، پکیج‌ها فارغ از نوع برند دارای دو نوع هستند که یک نوع پکیج‌های فن دار و نوع دیگر پکیج‌های بدون فن هستند.هر کدام از این‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن را از نوع دیگر متمایز می‌کند. ممکن است برای افرادی که قصد خرید پکیج را دارند این سوال پیش بیاید که کدام نوع پکیج بهتر است؟ با توجه به این موضوع، ما در این مطلب تصمیم گرفتیم به معرفی پکیج‌های فن دار و بدون فن و تفاوت‌های هر کدام بپردازیم.

معرفی بهترین تعمیرکار پکیج در شرق تهران

پکیج فن دار

پکیج‌های فن دار به آن دسته از پکیج‌های دیواری گفته می‌شود که مجهز به فن هستند. این پکیج‌ها علاوه بر اینکه سبب خروج گاز سمی و مضر می‌شوند، اکسیژن مورد نیاز پکیج را فراهم می‌کنند. هوای موردنیاز این دستگاه‌ها از طریق هوای آزاد تهیه شده و به دستگاه مکش منتقل می‌شود. البته این دستگاه حاوی دودکشی دو جداره است که امکان خارج کردن دود را به دستگاه می‌دهد. دودکش یک جدار داخلی و یک جدار خارجی دارد که قطر جدار داخلی نسبت به جدار دیگر کمتر است. از طریق این دو جداره نه تنها هوای موردنیاز به مکش وارد می‌شود بلکه دود نیز از دستگاه خارج می‌گردد. به یاد داشته باشید که پکیج‌های فن دار نباید در معرض مستقیم باد باشند؛ چرا که در این صورت مشعل‌های پکیج خاموش می‌شوند.

معرفی بهترین تعمیرکار پکیج در شمال تهران | تعمیرکار پکیج در قیطریه | تعمیرکار پکیج در ولنجک

پکیج بدون فن

پکیج بدون فن همانطور که از نام آن مشخص است مجهز به فن نیست و به این ترتیب قابلیت‌های پکیج فن دار را ندارد. در واقع، پکیج بدون فن از اکسیژن محیط برای احتراق بهره می‌برد. در ادامه به معرفی تفاوت‌های پکیج فن دار و بدون فن می‌پردازیم تا بتوانید مزایا و معایب هر کدام را بشناسید و انتخاب مناسبی داشته باشید.

همچنین بخوانید:  چه پکیجی مناسب با متراژ خانه شماست؟

پکیج فن دار بخریم یا بدون فن

تفاوت پکیج فن دار و پکیج بدون فن

پکیج فن دار و بدون فن از نظر ابعاد دستگاه، نحوه احتراق، تهویه هوا، نوع دودکش، محل نصب، شرایط نصب، امنیت و میزان صدا با یکدیگر متفاوت هستند.

معرفی بهترین تعمیرکار پکیج در غرب تهران | تعمیرکار پکیج در سعادت آباد | تعمیر کار پکیج در ستارخان

ابعاد دستگاه

پکیج فن دار به عنوان مدل‌های جدید پکیج دیواری، از نظر ابعاد کوچک‌تر از پکیج‌های بدون فن هستند. این ویژگی سبب شده تا افراد بسیاری، پکیج‌های فن دار را به نوع بدون فن ترجیح دهند.

نحوه احتراق

یکی دیگر از تفاوت‌های بین پکیج‌های فن دار و بدون فن مربوط به نحوه احتراق آن‌هاست. در نوع فن دار، اکسیژن مورد نیاز برای احتراق از طریق فن تامین می‌شود؛ در حالی که در نوع بدون فن، احتراق از طریق محیط موردنظر تامین می‌گردد.

تهویه هوا

از آنجایی که پکیج‌های فن دار مجهز به فن هستند، وجود فن سبب می‌شود که دود و گازهای مضر در دستگاه با استفاده از فن به بیرون انتقال یابد و هوا تهویه شود. در این نوع دستگاه، هوای تازه خیلی زود جای دود را می‌گیرد.

دودکش مورد استفاده در پکیج

دودکش بخش مهمی از پکیج است که در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد. ویژگی‌های دودکش یکی دیگر از عواملی است که موجب تفاوت میان پکیج‌های فن دار و بدون فن می‌شود. یکی از این ویژگی‌ها، مربوط به قطر دودکش است. پکیج‌های بدون فن برای خارج کردن دود و جایگزین کردن هوای تازه، به دودکشی با قطر ۱۵ سانتی‌متر و ارتفاع ۳ متر نیاز دارند. در حالی که دودکش فن دار نهایت به ۶ سانتی متر قطر نیاز دارد.

همچنین بخوانید:  راههای جلوگیری از یخ زدن پکیج در زمستان

 

تفاوت دیگر پکیج‌های فن دار و بدون فن مربوط به جنس دودکش است. در پکیج بدون فن، دودکش از جنس سیمان است که آن را در داخل دیوار ساختمان می‌سازند اما پکیج فن دار برای عملکرد خود نیاز به دودکش دو جداره دارد. اگر چه دودکش پکیج‌های بدون فن باید با هوای آزاد در ارتباط باشد اما توجه داشته باشید دودکش نباید در معرض باد، طوفان، باران و برف قرار بگیرد. برای جلوگیری از این موضوع باید سر کلاهک آن را با پشم شیشه پوشش دهید.

پکیج فن دار بخریم یا بدون فن

محل نصب پکیج

پکیج‌های فن دار و بدون فن از نظر محل نصب با یکدیگر متفاوت هستند. دستگاه‌های بدون فن را باید در محیط داخل ساختمان نصب کرد در حالی که دستگاه‌های فن دار، محدودیتی از این لحاظ ندارند و می‌توانید آن‌ها را در بالکن نیز نصب کنید.

امنیت

تفاوت دیگر میان پکیج‌های فن دار و پکیج‌های بدون فن در امنیت آن‌ها است. اگر چه هر دو پکیج از نظر امنیت بالا هستند و از استانداردهای روز اروپا برخوردارند اما پکیج فن دار از استاندارد بالاتری بهره‌مند است. تهویه مناسب و عدم کاهش اکسیژن محیطی در پکیج‌های فن دار در این امنیت موثر است.

سایر مقالات تهران شوفاژکار : پکیج بهتر است یا موتورخانه؟

میزان صدا

از آنجایی که در طول شبانه روز پکیج‌ها روشن و مشغول کار هستند، اطلاع از میزان صدای آن‌ها برای کاربران مهم است. در این مورد باید گفت که پکیج‌های فن دار با داشتن قطعه فلنج فن صدای بالاتری نسبت به پکیج‌های بدون فن دارند.

شرایط نصب پکیج ها در محیط

شرایط نصب از دیگر عواملی است که میان پکیج‌های فن دار و پکیج‌های بدون فن تفاوت به وجود می‌آورد. نصب پکیج‌های بدون فن نسبت به پکیج‌های فن دار خاص‌تر و حساس‌تر می‌باشد. از شرایط نصب پکیج بدون فن می‌توان به برخورداری از دودکشی با جنس سیمان، طول حداقل ۳ متر و قطر حداقل ۱۵ سانتیمتر برای دودکش، ضرورت نصب کلاهک روی دودکش و تایید شرایط نصب به وسیله کارشناس یا تعمیرکار مربوطه اشاره کرد. همچنین نمی‌توان پکیج بدون دودکش را در فضاهای باز و ساختمان‌های با متراژ کمتر از ۷۵ متر مربع نصب کرد.

همچنین بخوانید:  راهنمای فعالسازی حالت زمستانه در پکیج های دیواری

 

نکات نصب پکیج فن دار

پکیج فن دار بخریم یا پکیج بدون فن؟

در هنگام خرید پکیج توجه به چند عامل، اهمیت زیادی دارد. مورد اول برند پکیج و مورد دوم توجه به ظرفیت پکیج است. از آن‌جایی که عدم تعادل میان میزان متراژ منزل و گرمادهی پکیج دیواری می‌تواند حتی سبب اختلال در عملکرد بهترین برندهای پکیج شود؛ بنابراین ظرفیت پکیج اهمیت زیادی دارد. مورد سوم همین موضوع فن دار و بدون فن بودن پکیج است. شما با در نظر گرفتن محل نصب موردنظر و ویژگی‌های خاص هر پکیج می‌توانید پکیج مناسب خود را تعیین کنید. مثلا اگر می‌خواهید پکیج در بالکن شما نصب شود یا فضای موردنظرتان برای نصب پکیج کوچک است، پکیج‌های فن دار مناسب شما هستند‌.

سخن پایانی

ما در این مقاله به موضوع پکیج‌های فن دار و پکیج‌های بدون فن و تفاوت های میان آن‌ها پرداختیم. با اطلاع از این تفاوت‌ها می‌توانید پکیج مناسب منزل خود را انتخاب نمایید و از آن بهره ببرید. به طور کلی، نمی‌توان گفت کدام پکیج بهتر از دیگری است و در واقع، محل نصب و امکانات ساختمان شما تعیین کننده این موضوع هستند. در پایان اگر در ارتباط با مطالب موردنظر سوال یا تجربه‌ای دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه. Leave new

  • محسن قاسمی
    2023/06/21 16:16

    سلام وقت بخیر
    دلیل شرایط که باید از پکیچ شوفاژ دیواری فن دار استفاده کنیم چیه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید