بررسی مزایا و معایب پکیج و موتورخانه + هزینه‌های اجرایی

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که هنگام انتخاب و خرید سیستم گرمایشی منزل یا محل کار، از خود بپرسید پکیج بهتر است یا موتور خانه؟ پکیج و موتورخانه دو سیستم گرمایشی معروف و کاربردی هستند که هر کدام مزیت‌ها و معایبی مخصوص خود را دارند. این دو سیستم در چند مورد مهم با یکدیگر تفاوت دارند؛ در صورتی که قصد خرید یکی از آن‌ها را دارید و هنوز با تفاوت‌های آن‌ها آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم این مقاله را با دقت دنبال کنید. در ادامه قصد داریم، تمامی ویژگی‌های مثبت و منفی این دو سیستم را به طور کامل معرفی کنیم و در نهایت شما را برای انتخاب یکی از آن‌ها راهنمایی نماییم.

پکیج چیست؟

پکیج چیست؟ پکیج نوعی سیستم گرمایشی منزل است که از طریق تبادل انرژی گرمایی، محیط مورد نظر شما را به خوبی گرم می‌سازد. علاوه بر این با خرید پکیج می‌توانید آب گرم کل مجتمع، ساختمان یا محل کار خود را تأمین نمایید. این موضوع یک امتیاز مثبت برای انواع پکیج‌ها در برابر موتورخانه‌ها به حساب می‌آید.

پکیج چیست

موتورخانه چیست؟

موتورخانه یکی از سیستم‌های گرمایشی پرطرفدار در ایران است. این سیستم وظیفه خود را با کمک سیستم‌های تبادل گرما انجام می‌دهد. در حقیقت موتورخانه به اتاقک یا انباری گفته می‌شود که در آن سیستم‌های گرمایشی مختلفی از جمله سختی گیر، دیگ آب گرم، چیلر، مشعل، برج خنک‌کننده، لوله و شیر وجود دارد. همه این تجهیزات در کنار هم می‌توانند آب گرم ساختمان را تأمین کنند و در نتیجه موجب گرم شدن محیط شوند.

مزایا و معایب پکیج کدامند؟

با مطالعه و آشنایی با مزایا و معایب پکیج و شوفاژ می‌توانید تفاوت بین این دو سیستم را متوجه شوید و در نهایت بفهمید که کدام یک برای گرم کردن خانه بهتر است. چنانچه قصد خرید سیستم‌های گرمایشی را دارید پیشنهاد می‌کنیم ویژگی‌های آن را مطالعه کنید و بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرید.

همچنین بخوانید:  مهمترین دلایل بالا رفتن فشار پکیج + راهکار حل مشکل

مزایای پکیج

  • در مقایسه با موتورخانه، فضای کمتری را اشغال می‌کند.
  • به راحتی قابل تنظیم است و نیاز به تعمیرکار متخصص ندارد.
  • حجم آن کوچک است؛ بنابراین نصب و تعمیر آن آسان خواهد بود.
  • یک سیستم گرمایشی آرام و بی‌سروصدا است.
  • برای واحد‌های ساختمان به صورت جداگانه نصب می‌شود.
  • تعمیر و دسترسی به بخش‌های داخلی آن آسان است.
  • دارای سنسور‌های احتراق بوده و از مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.
  • هزینه اجرایی پکیج در مقایسه با موتور خانه به صرفه‌تر است.
  • کاملاً ایمن و بی‌خطر است.
  • و …

معایب پکیج

  • بخشی از محیط داخلی خانه را اشغال می‌کند.
  • در مقایسه با موتور خانه عمر کمتری دارد.
  • برای متراژ‌های بیشتر از ۳۰۰ متر کافی نیست و عملکرد خوبی نخواهد داشت. یعنی برای واحد‌های بالا ۳۰۰ متر باید از چند پکیج استفاده کنید.
پکیج یا موتورخانه

مزایا و معایب موتورخانه کدامند؟

موتورخانه‌ها از زمان‌ها گذشته تا کنون به دلیل عملکرد خوبی که دارند، بین مردم محبوب هستند. این سیستم‌ها به روش‌های مختلفی می‌توانند گرما مورد نیاز فضا و آب ساختمان را تأمین نمایند. با این وجود این سیستم گرمایشی از مزیت‌ها و معایب مختلفی برخوردار است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهم پرداخت.

مزایای موتورخانه

  • موتورخانه عمر بالایی دارد و تا سالیان سال از کار نمی‌افتد؛ اما لازم است هر ساله توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای سرویس شود.
  • موتورخانه برای محیط‌های با متراژ بالا مناسب است. در واقع یک موتور خانه می‌تواند از پس چند واحد مسکونی به طور همزمان بر بیاید؛ از این طریق می‌توانید از مصرف انرژی جلوگیری کنید.
  • یکی از مزیت‌های مهم موتورخانه این است که در خارج از خانه (زیرزمین، انباری و… ) قرار دارد و فضای داخلی ساختمان را اشغال نمی‌کند. علاوه بر این در صورت بروز مشکل در موتور خانه، خطری برای ساکنین وجود نخواهد آمد.
  • دارای مخزن بزرگ است.
همچنین بخوانید:  چرا پکیج خانه ما آب را گرم نمی‌کند؟

معایب موتورخانه

  • موتورخانه فاقد ترموستات بوده و قابلیت تنظیم دلخواه در آن وجود ندارد.
  • مشعل موتورخانه قابل تنظیم نیست و نیاز به تعمیرکار دارد.
  • دیگ بخار به دلیل وجود املاح مدنی، معمولاً دچار رسوب می‌شود.

مقایسه نهایی پکیج و سیستم موتورخانه

پکیج و موتورخانه هر دو از محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها به حساب می‌آیند. این دو سیستم هر کدام از مزیت‌ها و معایبی برخوردار بوده و کار خود را به شیوه خاص خود ارائه می‌دهند. وظیفه اصلی این دو سیستم تولید آب گرم ساختمان و گرم کردن محیط اطراف است. در پاسخ به این سؤال که پکیج بهتر است یا موتورخانه نمی‌توان جواب مشخصی ارائه داد. انتخاب سیستم گرمایشی منزل کاملاً سلیقه‌ای است و به محیط و شرایط ساختمان شما بستگی دارد. در ادامه تفاوت‌های این دو سیستم را به صورت خلاصه معرفی می‌کنیم.

نحوه کار پکیج

مهم ترین تفاوت های پکیج و موتورخانه

  1. موتورخانه در مقایسه با پکیج، فضای بیشتری اشغال می‌کند.
  2. با استفاده از پکیج می‌توانید دما هر واحد را به صورت جداگانه تنظیم کنید. در صورتی که موتور خانه برای چندین واحد مناسب است و قابلیت تنظیم شخصی ندارد.
  3. از آنجایی که پکیج در داخل واحد‌های نصب می‌شود ممکن است از نظر گازگرفتگی خطرناک باشد. در مقابل موتورخانه در بخش‌های بلا استفاده خانه واقع شده و خطری برای ساکنین ندارد.
  4. مورد بعدی هزینه‌های اجرایی این دو سیستم گرمایشی است. خرید، نصب و تعمیر موتورخانه در مقایسه با پکیج از هزینه‌های بالاتری نیز برخوردار است.
  5. پکیج در مقایسه با موتورخانه صدای کمتری ایجاد می‌کند و از این نظر مشکلی برای ساکنین ایجاد نمی‌کند. در مقابل موتورخانه با صدای زیادی همراه است؛ به همین دلیل معمولاً در نقاط دور خانه ساخته می‌شود.
  6. پکیج برای محیط‌های کوچک مانند خانه، مغازه و… مناسب است؛ اما موتورخانه می‌تواند فضای بزرگتری مانند بیمارستان، مدرسه و… را گرم کند.
  7. و…
همچنین بخوانید:  جدیدترین سیستم های گرمایشی جهان

نحوه کار پکیج

آشنایی با نحوه کار پکیج برای کسانی که قصد خرید آن را دارند بسیار مهم است؛ چرا که از این طریق می‌توانند تنظیمات آن را اعمال کنند و حتی در صورت خراب شدن یا هر مشکل دیگری آن را برطرف سازند.

نحوه کار پکیج به شرح ذیل است:

  1. پکیج در ابتدا آب ورودی را توسط سوخت گاز گرم می‌کند و در میان لوله‌های پکیج به چرخش در می‌آورد.
  2. آب گرم شده به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود. (بخشی از آن برای گرم کردن محیط و بخش دیگر برای تأمین آب گرم مجتمع است)
  3. آب گرم مخصوص گرما محیط، در بین لوله‌های پکیج جابه جا می‌شوند و از طریق تبادل گرما محیط خانه را گرم می‌سازد.
  4. بخشی از آب گرم شده به سمت لوله‌های حمام، دستشویی و ظرفشویی حرکت می‌کند و استفاده می‌شود.
جمع ‌بندی

پکیج و موتورخانه هر کدام از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند. در این مقاله به معرفی کامل این دو سیستم گرمایشی پرداختیم. با در نظر گرفتن فاکتور‌های مهمی که ارائه شد، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و در فصل سرما زندگی آسوده و آرامی داشته باشید. در کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید